Thursday, May 28, 2015

LAWATAN SAMBIL BELAJAR KE KUALA LUMPUR

Tarikh  : 27 Mei 2015
Hari      : Rabu
Masa     : 7.30 pagi  - 6.00 petang

Lokasi : Muzium TUDM Kuala Lumpur
              Istana Negara Kuala Lumpur
              Tugu Negara
               Memorial Tun Abd Razak
               Masjid Negara
               Muzium Negara


Panitia Sejarah telah menganjurkan lawatan sambil belajar ke tempat tempat bersejarah di Kuala Lumpur. Lawatan sambil belajar ini melibatkan 60 orang pelajar yang terdiri daripada 30 orang pelajar tahun 5 dan 30 orang pelajar dari tahun 4. Seramai 6 orang guru telah terlibat dalam menjayakan program lawatan ini iaitu ,Cikgu Yusnizan, Cikgu Daud, Cikgu Nordin , Ustazah Ainul, Ustazah Nor Diana dan Cikgu Salinda.

Lawatan sambil belajar ini bertujuan mendedahkan kepada pelajar pelajar tentang sejarah negara dan menanam sikap patriotisme dalam kalangan pelajar. Lokasi pertama yang dilawati ialah Muzium TUDM yang mana pelajar didedahkan tentang sejarah TUDM dan kelengkapan senjata yang dimiliki oleh negara serta pemimpin pemimpin tertinggi TUDM dari sebelum merdeka sehingga kini.

Lokasi kedua ialah Istana Negara. Pelajar dibawa melawat keseluruhan istana dan melihat sendiri kediaman rasmi Yang DiPertuan Agong.

Seterusnya ke Tugu Negara yang mana memberi pengetahuan kepada pelajar tentang pahlawan pahlawan yang berjuang demi kemerdekaan negara.

Lokasi seterusnya ialah ke Memorial  Tun Abdul   Razak dan pelajar melihat sendiri kediaman Perdana Menteri kedua tersebut dan mengetahui latar belakang, jasa dan pengorbanan beliau ketika menjadi Perdana Menteri ke dua.

Pelajar menunaikan solat zuhur di Masjid Negara yang merupakan lambang kebanggaan negara.

Lokasi terakhir pelajar melawat ke Muzium Negara dan menyiapkan tugasan yang diberikan kepada mereka. Setiap lokasi yang dilawati setiap pelajar diberi tugasan masing masing.




Saat Saat Berlepas
Pemeriksaan Sedang dijalankan oleh JPJ SKPM


Lokasi Pertama - Muzium TUDM

Lokasi Kedua : Istana Negara

Bergambar di Rumah Tun Abdul Razak (PM ke 2)

Tugu Negara

Possing  Guru Guru Pengiring- Kacak Bergaya  

Muzium TUDM

Muzium Negara

Bergambar di Memorial Tun Abdul Razak
Menjamu selera di Cafe Muzium Negara





Disediakan Oleh :
Cikgu Yusnizan bin Ahmad Marzuki
Ketua Panitia Sejarah SKPM 

No comments: